Türkçe English

YABANCI DİL'İN ÖNEMİ

İngilizce uluslararası bir dil. Dünyanın her yerinde geçerli. İspanyolca ise dünyada önem kazanmış durumda. Türkiye'de çalışma hayatı gereği hemen hemen tüm pozisyonlarda ingilizce gerekmemektedir. Özellikle dışa açılan, dış ticaret yapan şirketlerde yabancı dil bilmek şart olmaktadır. Hatta birkaç yabancı dil bilmek önemli hale geldi. İtalyanca, Fransızca, Almanca, İspanyolca . İngilizce şart oluyor, aranan pozisyonlarda, iş gereği, işin tanımı gereği ise ikinci ve üçüncü lisanlar da tercih ediliyor. Otomotiv yan sanayi alanında üretim yapan bir müşterimiz İhracat Satış -Müşteri İlişkileri Uzmanlarında mutlaka 2 ya da 3 yabancı dil bilmelerini tercih ediyorlar. Bunlardan ingilizce ise mutlaka şart olmaktadır.
Japon sermayeli müşterilerimiz ise aranan tüm pozisyonlarda ingilizceyi şart tutup, japonca bilmesi konusunda tercih belirtiyorlar.

Ambalaj sektöründe faaliyet gösteren lokal sermayeli müşterimiz Çin'de kurduğu yeni fabrikası için Türkiye'den götüreceği profesyonellerde İngilizce ve Çince bilmesini şart koşuyor.

Bilişim sektöründe bir müşterimiz ofis asistanlarının Arapça ve İngilizce bilmesini talep ediyor. Nedeni ise şirketin merkezinin Orta Doğu'da olması. Arapça bilmenin ise yurt dışı ilişkiler anlamında daha fazla verimi ve sempati yaratacağı düşüncesinden yola çıkıyorlar.

Kuyumculuk sektöründe olan müşterimiz ise özellikle ihracat departmanlarında min 2 - 3 yabancı dil bilmesini şart koşuyorlar. Rusya'da yatırım yapan firmalar ise yine İngilizce şart ama Rusça'da bilirse tercih nedeni olur diyor. Yöresel dilleri bilmek, ilişkilerin güçlendirilmesi, yeni ilişkiler ağının yaratılması, şirketin varlığını ve devamını sağlamak, kültürü tanımak açısından çok önemli.

Özellikle yurt içine yönelik çalışan şirketlerde ingilizce , pozisyona bağlı olarak çok gerekmeyebilir. Sırf moda olsun diye böyle ilanlar veriliyor ve yabancı dil bilen elemanlar aranıyor ise bu doğru değil. Çünkü hem işe başlayan kişi var olan lisanını kullanamayacak, demotive olacak hem de maaş ve haklar bakımından da daha maliyetli olacaktır.

Yabancı dil bilmek vizyon getirir, profili güçlendirir, uluslar arası platformlarda daha etkin çalışmalara olanak sağlar, dünyaya açılmak, AB sürecinde hızla ilerlerken özellikle ingilizcenin önemini vurgulamak isterim.

İş analizi doğru yapılmalı, aranan özgeçmiş gereklilikleri net şekilde tanımlanmalı, pozisyona bağlı olarak yabancı dil seviyesi aranmalı.

Ülkemiz son yıllarda Aktif İşgücü piyasası olarak baktığımızda gelişim gösteriyor. Günümüzde İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca'nın yanında Rusça, Arapça, Çince, Japonca gibi dilleri bilen nitelikli işgücüne ihtiyaç giderek artmaya başladı. Çünkü sektörel gelişmeler, yeni yatırımlar, dışa dönük işlerin kurulmasından ve geliştirilmesinden dolayı bu tür personellere talep olmaktadır.

Yabancı dil muhakkak önemli ama iş tecrübesi önemsenmeli, pozisyon gereklerine göre ingilizce gerçekten ihtiyaçsa ve ihtiyaç olacaksa aranmalı. Çalışan işgücünün ise kendilerini geliştirmeleri, yabancı dil eksiklerini kapatmaya yönelik çalışmalarda bulunmaları , özellikle girişimcilerin, kendi işlerinin patronu olan kişilerin firmalarını daha yüksek seviyere taşımaları bakımından en azından ingilizcenin geliştirilmesi gerektiğini savunuyorum.

Birçok yabancı işadamı firmalarını temsilen ,Türkiye'ye gelip burada Türk şirketlerle işbirliği olanaklarını araştırıyor. Bu tür fırsatları somut sonuçlara dönüştürebilmek adına bu diyalogları sağlayacak en önemli güç ise yabancı dil bilmektir.

AYŞEN ARIDURU
Fortune Danışmanlık A.Ş.
Managing Partner